Followers - Pengikut

Jom Shopping LAZADA

Lazada Malaysia

Cerita Cara Banyakkan Susu Ibu

 Cerita Cara Banyakkan Susu Ibu

Hari ni teringin nak cerita  pengalaman menyusukan anak saya yang nak masuk dua tahun 8 bulan. Saya nak ceritakan macamana saya Berjaya kumpulkan stok, macamana saya lawan rasa letih, sedih, stress dan macamana saya buat 4 keje dalam 1 masa. Sampai Berjaya menyusukan anak hingga hari ini.


Saya mula mengumpulkan stok dua minggu sebelum bekerja (jangan tiru aksi berbahaya ini). Agak lambat sebab kurang pengetahuan sangat walaupun masa mengandung punya la pulun baca dan kumpul macam-macam bahan pasal penyusuan.



Masa tu saya tak kenal lagi supplement penyusuan Shaklee. Pulun jugak pam. 1 jam lepas menyusukan anak atau setengah jam menyusukan anak. Saya pun mula mengepam. Masa tu sangat la kurang ilmu pengetahuan. Walaupun masa mengandung macam “oh, macam ni, senang je, aku boleh buat ni”. Sekali pam saya spend dekat sejam jugak la. Hehe.


Dan sebab saya guna manual single pam, jadi masa yang diperuntukkan tu lebih lama la. Masa tu memang letih, saya dah duduk di rumah sendiri balik. Suami pegi keje. Yang saya tau saya perlu kumpulkan sebanyak mungkin susu badan, sebab anak saya minum setiap 2 jam sekali dan saya akan tinggalkan dia dengan mak mentua selama 2 hari. Jadi sehari saya perlu peruntukkan 12 botol. Dengan anggaran memula 1 ½ oz. 


Akhirnya saya dapat jugak kumpulkan susu untuk bekalan hampir seminggu. Sampai peti ais mak mentua tak muat. Apa yang saya ingat, saya cukup pentingkan pemakanan berkhasiat. Saya pentingkan kalsium dalam hidangan harian saya, pagi dan malam mesti minum susu, dan makan itu wajib. Memang paksa suami beli itu ini nak cukupkan keperluan menu makan saya. Hehe



Lepas tu, bila mula bekerja saya jarang pam, waktu rehat makan tengah hari je saya pam. Yang saya heran susu saya tak meleleh pun. Cuma sakit sebab payudara bengkak Allah s.w.t je yang tau. Bukan sebab bos tak bagi ke apa. Tapi sebab tak reti manage time. Dan takut sangat orang  cakap saya curi tulang waktu bekerja.



Jadi susu yang mulanya bila saya pam dapat 2 botol panjang penuh. Jadi dua botol pendek 4 oz sampai la hanya dapat sebotol penuh  4 oz. Lepas tu baru saya sedar, saya tak boleh anggap Allah s.w.t murahkan rezeki susu ibu untuk anak saya. Tapi saya yang kena berusaha kosongkan payudara sekerap mungkin. (Selepas ditegur oleh puan boss – pentingnya mengepam setiap 3 jam jika anak berjauhan dengan saya)



Saya pun mula mengepam setiap 3 jam termasuk kat rumah. Tengah malam pun bangun pam susu. (masa tu anak tak duduk dengan saya, setiap selang 2 hari).


Perasaan saya sangat sedih masa tu sebab berjauhan dengan anak. Sampai satu tahap anak pun dah tak boleh berjauhan dengan saya, saya mula berulang-alik pegi keje dari rumah mertua, walaupun mulanya suami tak bagi sebab risaukan keselamatan saya sebab rumah mertua jauh dari tempat kerja (dalam ½ jam perjalanan) dan masa tu saya menunggang motor je. Letih usah kira.


Lepas tu susu badan banyak kembali dan saya pun dah tukar pam dari manual single pump kepada double electric pump. Dan mula mengambil supplement penyusuan Shaklee untuk membantu membanyakkan susu. (Siap buat power pumping selama dua minggu lagi)



Moralnya, ibu-ibu yang nak banyakkan susu, tak de jalan mudah. Kena korbankan masa mengepam susu, dan kerap menyusukan bayi. Takpa kita letih. Setiap usaha kita mengepam susu, bangun tengah malam pam lagi, semua tu kita dapat pahala. Dan semua usaha kita tu berbaloi di kemudian hari. 



Kenapa?. Salah satunya, anak memang rapat dengan kita walaupun masa seharian banyak dihabiskan kat rumah mertua. Sebab tu la, kalau ada orang cakap mertua jaga mesti dia rapat giler dengan mertua. Padahal hakikatnya, dia paling rapat dengan saya, Nampak saya takmau dah dengan orang lain. Hehe. 



Saya tak rimas langsung bila anak melekap dengan saya. Sebaliknya saya bangga dan bahagia bila anak melebihkan mamanya berbanding orang lain termasuklah abahnya sendiri. Hehe.





Sharing Is Caring

Atiqah (ID Shaklee: 882854)
Atiqahaziz84@gmail.com
SMS: 012-5770682




PENGEDAR SHAKLEE, JURU, KEPALA BATAS, SEBERANG JAYA

0 comments:

Lazada Malaysia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

New Entry